Wat is mijngezondheid.net (MGN)?

MGN is een patiëntenportaal. U kunt met MGN een samenvatting van uw eigen medische dossier van huisarts en apotheek inzien, afspraken maken en uitslagen bekijken. Wilt u hulp bij het gebruik van mijngezondheid.net of de app MedGemak? Piëzo en het DigiTaalhuis staan voor u klaar. Er zijn ook algemene informatiefolders beschikbaar, u vindt ze bij publicaties op deze website. Of bekijk onderstaande video voor meer informatie.


Kan ik nog wel naar de dokter met alle coronaregels?

De huisarts is ook voor niet-coronaklachten bereikbaar. Als u klachten heeft, kunt u uw huisarts gewoon bellen. Voor zorg die niet uitgesteld kan worden, kan uw huisarts u op een veilige manier ontvangen in de praktijk. 

U kunt niet zomaar bij de praktijk binnenlopen voor een herhaalrecept of om een afspraak te maken. Belt u alstublieft met de assistente of stuur een bericht via mijngezondheid.net. Een deel van de afspraken doet de huisarts telefonisch of via videobellen. Vindt de huisarts het toch nodig dat u naar de praktijk komt, dan krijgt u een afspraak. De zorgverleners in de praktijken en gezondheidscentra in Zoetermeer vragen u om u te houden aan de richtlijnen van het RIVM.

Wanneer kan ik de Huisartsenpost bellen?

Wat altijd geldt: als er sprake is van een levensbedreigende situatie, bel dan onmiddellijk 112.

De Huisartsenpost Zoetermeer is open voor spoedzorg als de gewone huisartsenpraktijken gesloten zijn. Dat wil zeggen: 's avonds, 's nachts, in het weekend en op feestdagen. 

Als u acuut medische zorg van een huisarts nodig heeft, kunt u bellen met de huisartsenpost (079 343 16 00). Acuut betekent dat u een medisch probleem heeft dat niet kan wachten tot het eerstvolgende spreekuur van uw eigen huisarts. Op de pagina spoed kunt u een korte vragenlijst doorlopen om te kijken of u naar de huisartsenpost moet bellen.

Om ervoor te zorgen dat u bij de huisartsenpost niet te lang hoeft te wachten, moet u altijd eerst bellen. De triagiste - dat is een speciaal opgeleide doktersassistente - stelt u een paar vragen om te kunnen bepalen hoe ernstig uw klachten zijn. Zij overlegt met de huisarts die op dat moment dienst heeft op de huisartsenpost. Het kan zijn dat u een advies krijgt om uw klachten te verminderen. Ook kan het zijn dat u een afspraak op de huisartsenpost krijgt of dat er een arts naar u toe komt. Als het nodig is, kan de triagiste ook een ambulance sturen.

Wat valt er onder het eigen risico?

Bent u 18 jaar of ouder en gebruikt u zorg uit het basispakket van de zorgverzekering? Dan kan het zijn dat die zorg onder het eigen risico valt. Het eigen risico is een vast bedrag dat iedereen van 18 jaar of ouder zelf moet betalen als hij of zij zorg nodig heeft. De kosten die boven het vaste bedrag van het eigen risico uitkomen, worden door de zorgverzekering betaald.

Niet alle zorg uit het basispakket valt onder het eigen risico. Belangrijke zorgkosten die niet onder het eigen risico vallen, zijn:

Uw zorgverzekeraar kan nog extra uitzonderingen op het eigen risico maken. Als u twijfelt, vraag het dan aan uw zorgverzekeraar.

Welke huisartsen in Zoetermeer schrijven nog nieuwe patiënten in?

In het overzicht van huisartsen op deze website, kunt u zien welke huisartsen ruimte hebben voor nieuwe patiënten. Bij elke huisarts in het overzicht staat of de praktijk gesloten is voor nieuwe inschrijvingen of dat inschrijven nog mogelijk is. Het uitgangspunt is dat er in elke wijk altijd een huisarts is, waar nieuwe patiënten zich kunnen inschrijven.

Kan ik zelf kiezen naar welke apotheek ik ga?

Ja, u kunt zelf kiezen naar welke apotheek u gaat om uw medicijnen te halen. Welke apotheken er zijn, ziet u in het overzicht op deze site. 

Wat is LSP?

LSP staat voor Landelijk Schakel Punt. Het is een goed beveiligd netwerk waar zorgaanbieders op kunnen aansluiten. Via dit netwerk kunnen zij medische gegevens over hun patiënten bekijken in elkaars systemen. Dit kan bijvoorbeeld van levensbelang zijn als u in een andere stad naar de spoedeisende hulp (SEH) gebracht wordt. De spoedarts kan dan via het LSP kijken welke medicijnen u gebruikt en of u allergisch bent voor bepaalde medicijnen. 

Het Landelijk Schakelpunt is geen database: er worden geen medische gegevens in opgeslagen. Die gegevens blijven gewoon staan in de dossiers bij de huisarts en apotheek. Daar kunnen andere zorgaanbieders, via het Landelijk Schakelpunt, de belangrijkste informatie bekijken.

Uw huisarts en apotheek mogen uw gegevens alleen delen via het LSP als u hun daarvoor vooraf toestemming heeft gegeven. 

Meer informatie op de website volgjezorg.nl

In Zoetermeer maken de huisartsen gebruik van een streng beveiligd regionaal computersysteem voor het bewaren van de patiëntendossiers. Op dit systeem zijn ook de andere huisartsenpraktijken en de apotheken in Zoetermeer en Benthuizen, de huisartsenpost Zoetermeer en de dienstapotheek Zoetermeer aangesloten.

Via dit regionale computersysteem kan bijvoorbeeld een waarnemende huisarts of een huisarts op de huisartsenpost Zoetermeer uw gegevens bekijken als dat nodig is. Ook kunnen Zoetermeerse apotheken als het nodig is via dit systeem kijken welke medicatie de huisarts u heeft voorgeschreven en zien of u intoleranties, contra-indicaties of allergieën heeft. Zo kunt u ook als u gebruik moet maken van een waarnemend huisarts of apotheker snel en veilig worden geholpen. Meer informatie over het delen van gegevens uit het patiëntendossier bij uw huisarts kunt u lezen in deze folder.

Hand geven